Cheia longevitatii

Care este secretul longevitatii?

 

Cei mai longevivi oameni de pe pamant se pare ca sunt locuitorii Insulei Okinawa (Japonia); acestia traiesc mai mult si sunt mai sanatosi decat oricare alt popor al planetei. Care este secretul acestei longevitati? Raspunsul la aceasta intrebare a aparut intro lucrare numita ” „Le programme Okinawa – Les secrets de la longévité” (Programul Okinawa – Secretele longevitatii), de Patrick Denaud si Dominique Pierrat, la First Editions . Ziarista Marion Louis, de la saptamanalul feminin francez Madame Figaro, prezinta cateva fragmente intr-o editie recenta a acestuia.

Ce este cu aceasta insula, de ce este ea speciala? Se para ca aceasta insula este un colt verde, unde sunt intalniti cei mai numerosi centenari.  Okinawa este o insula din oceanul Pacific, situata la cca. 1.600 Kg de Tokyo. Aceasta este insula ce bate toate recordurile in privinta longevitatii locuitorilor sai.  Media de viata a oamenilor de pe aceste meleaguri se situaeaza in jurul de 87 de ani pentru femei si 78 de ani pentru barbati.  Insa, lucrul cel mai curios este ca pe aceasta insula se gasesc cei mai multi centenari (oameni ce au trecut de 100 de ani). Numarul acestora este unul fabulos, daca ne gandim ca sunt de 3 ori mai multi decat in Franta si de 5 ori mai multi decat in SUA.

Oamenii de pe aceasta insula Okinawa imbatranesc intr-un ritm deosebit de lent, comparativ cu restul semenilor lor de prin alte colturi ale planetei. Sunt inregistrate mai putine cazuri de cancer, de diabet… Locuitorii acestui paradis cu clima blanda au inima buna, oase „de beton”, o „talie de viespe”, un moral de otel, si nu de putine ori poti vedea, acolo, nonagenari vioi la muncile campului. Lucrul acesta nu le-a scapat cercetatorilor – gerontologi si geneticieni -, care au venit sa-i studieze pe acesti „superseniori” timp de 20 de ani.

Concluzia prof. Suzuki? „Miracolul este ca nu exista niciun miracol.” Secretul „okinawienilor” ar fi un amestec fericit de genetica, de alimentatie, de exercitii fizice si de bucurie de a trai, si, pentru a atinge 100 de ani, ar fi de-ajuns sa se numere pana la sapte: sapte fructe si legume, sapte kilometri de mers pe jos, sapte ore de somn, sapte idei sau emotii pozitive pe zi. Sa ne schimbam, oare, genele? Sa traim ca acolo? Imposibil, dar putem sa imprumutam de la ei cateva idei bune pentru a ramane slabuti si in forma cat mai mult posibil.

– Initierea in harahachi bu: altfel spus, in arta „foamei usoare”. Nu trebuie sa ne ridicam niciodata de la masa cu senzatia ca avem burta prea plina. Locuitorii din Okinawa consuma aproximativ 1.800 de calorii pe zi, fata de 2.300, in Franta, si 2.500 in Americi.

– Indragirea diversitatii… si a culorii. Prof. Suzuki a calculat ca locuitorii din Okinawa consuma, in medie, 206 alimente diferite, dintre care 38, in mod regulat. Printre acestea, multe fructe si legume proaspete. Pentru a proceda asa cum trebuie, ar trebui sa gasim, zilnic, in farfuria noastra, alimente albe, albastre sau negre, galben-portocalii, rosii si verzi. A imbatrani bine este o intreaga arta… de a trai.

– Usurarea meniului zilnic: putina carne, mult peste, cereale integrale si plante… In clipa bilantului, grasimile nu reprezinta decat 25 la suta din alimentatia lor, fata de 35-40 la suta, in Franta. Pentru a reusi, prof. Suzuki propune ca una din doua mese sa fie vegetariana.

– Renuntarea la desertul traditional de la sfarsitul mesei. Trebuie, insa, sa stim sa savuram un mic produs de patiserie din cand in cand, cu o cana de ceai. Sa notam si faptul ca, in Okinawa, se mananca mai putin sarat decat in restul Japoniei. Iar daca sake-ul /rachiul slab de orez/ ramane sfant, abuzul nu este bine vazut.

– Cultivarea gradinii. Pe insula vietii indelungate, oamenii fac multa miscare. Iar atunci cand nu merg, danseaza, fac karate sau sportul preferat: gradinaritul.

– Ramaneti zen. Stres, singuratate? In acest port al linistii insorit si scaldat de mare, viata sociala, familia si sarbatorile servesc drept Prozac colectiv. Prof. Suzuki a remarcat faptul ca locuitorii din Okinawa rad mult si nu isi fac sange rau. Atunci cand tensiunea creste, unul dintre ei, Fumiyasu Yamakawa, are un truc infailibil: striga foarte tare si foarte mult timp in fata oceanului, pentru a elibera energiile negative, dupa care expira de mai multe ori adanc pentru a da afara aerul „deprimat” din plamani. Daca nu, ramane judo-ul, Shiatsu /un stil de masaj fondat in Japonia prin combinarea unor tehnici/, Qi Gong-ul ori… Sudoku /un joc pentru copii/.

– Consumarea de ceai: negru, verde sau alb, caci are – din belsug – antioxidanti protectori. Dar nu mai mult de 4-5 cesti in decursul zilei, de preferinta la scurt timp dupa masa.

Revista pariziana adauga „Legile relativitatii”

– Adaptarea. Dovleci, ciuperci, alge, pesti ciudati… Noua, francezilor, ne este greu sa gasim elixirele nipone ale tineretii la magazinul „8 a Huit” din colt. Ne putem, insa, recentra asupra comorilor nationale: usturoi, germeni de grau, linte, nuci, migdale, rosii, ierburi din Provence, ape minerale, fructe de mare „made in Bretagne” /provincia din vestul Frantei/, fara a mai pune la socoteala toate fructele si legumele din frumoasele noastre regiuni. Daca va lipseste inspiratia, cititi cartea dr. Michel Brack, „Révolution des antioxydants” /(Revolutia antioxidantilor), aparuta la Editura Albin Michel/.

– Reculul. Rata fracturilor de femur este cu 40 la suta mai mica in Japonia, in conditiile in care, acolo, produsele lactate sunt ocolite. Ceaiul, soia? Da, dar japonezele sunt si mai scunde, mai usurele si traiesc la nivelul solului. Prin urmare, ele cad de la o inaltime mai mica…

– Luciditatea. Trist, dar adevarat: s-a ispravit cu /mitul/ Okinawa! Analizele de sange ale scolarilor atesta rate record ale colesterolului.

dyfashion.ro%20

Info GDRP | Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Politica cookies